Tabloid on uusi normaali

ti 13. maaliskuuta 2018 10.26.00

Jarno Puutio
liiketoimintajohtaja

Mediatalossamme on tehty taustatutkimusta tabloidiin siirtymisestä jo vuosia. Olemme kuulostelleet, miten asiakkaamme ovat asiaan suhtautuneet. On myös selvitelty kustannuksia ja mahdollisuuksia, seurattu muiden lehtien kokemuksia, arvioitu ja peilattu niitä omaan tekemiseemme. Nyt aika oli kypsä muutokseen sekä asiakkaille että meille.

Asiakkaat, he ovat keskiössä tekemisessämme. Kun päätökseen tabloidiin siirtymisestä päästiin, lähdimme tekemään uudistusta lukijoiden ja yritysasiakkaidemme kanssa. Kuulostelimme mielipiteitä, toiveita, odotuksia, huolia ja pelkoja liittyen tutun ja turvallisen, oman lehden, muutokseen. Teimme kyselyitä, pidimme raateja erilaisille ryhmille, vastaanotimme palautetta mallilehdestä suoraan kentälläkin, kun lähdimme risteilylle 250 lukijamme kanssa.
 


”Kuulostelimme mielipiteitä, toiveita, odotuksia, huolia ja
pelkoja liittyen tutun ja turvallisen, oman lehden, muutokseen.“

 

Kaiken palautteen ja tutkimuksien tuloksena toivomme luovamme uudesta Ilkasta ja Pohjalaisesta lehdet, joka ovat sisällöltään, rakenteeltaan, ulkoasultaan ja ylipäätään käytettävyydeltään sellaisia, mihin halutaan tarttua. Ja kun lukijat tarttuvat, kiinnostuvat ja innostuvat, lehti on kiinnostava myös mainostajille. Tarkkaan harkitut ilmoituskoot ja -paikat takaavat, että jokainen mainostajamme löytää oikean paikan näkyä.


Tutkittukin juttu on, että lukijat toivovat ja etsivät mainontaa sanomalehdestä. Kun on kysytty, mistä lukee, katsoo tai kuuntelee mieluiten mainoksia, ovat sanomalehdet tukevasti listan kärkipäässä (Lähde: IRO Research Oy:  Tuhat suomalaista 2017 -tutkimus). Eräs lukijaraatilaisemme kommentoi: ”Sanomalehtimainonta on niin kuin tietopankki, se kokoaa asiat.“ Me tahdomme olla lukijoillemme se tietopankki, joka kokoaa ei vain paikalliset uutiset vaan myös paikallisen kaupallisen tarjonnan yhteen ja edistää sitä kautta asiakkaidemme menestystä arjessa ja bisneksessä.
 

”Sanomalehtemme on niin kuin tietopankki,
se kokoaa asiat.“

 

Asiakas on siis meille tärkeä sekä lukijana että mainostajana. Joku viisas on joskus kutsunut asiakaskeskeisyyttä tarkoituksenmukaisuudeksi. Tarkoituksenmukaisuuden synonyymeja ovat muun muassa käyttökelpoinen, oikea, asiallinen, kunnollinen, käytännöllinen, kätevä, mukava ja normaali. Sellainen on uusi Ilkka ja Pohjalainen tabloid-koossa.

 

Katso lisää ajatuksia siitä, miten mainos toimii uudessa Ilkassa.